مجال اجمال

دنیا مجالی مجمل است.

مجال اجمال

دنیا مجالی مجمل است.

مجال اجمال

رنج بردن از تنهایی نشانه ی بدی است: من فقط، در جمع زجر کشیده ام.

فردریش نیچه

طبقه بندی موضوعی
  • ۲
  • ۱

حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست

 

 

من در مجموع از سفر خوشم نمی آید. وقتی توی صفحه های مجازی می بینم آدم ها جزو علائق شان نوشته اند سفر پوزخند میزنم.

چرا پوزخند میزنم؟! چون نمی دانم تنوع طلبی آدم ها بالاخره کی درمان خواهدشد! به احتمال زیاد آن کسی که جزو علائقش نوشته سفر دو روز هم حاضر نیست در مقصدش بماند. چون آن مقصد تنوع و تازگی اش را از دست میدهد.

من توی صفحه م نوشته بودم عاشق مبل راحتی کنار بخاری و یک رمان خوب و یک موسیقی گوش نواز هستم. به تنوع نیازی ندارم. اگر نیاز داشته باشم میروم سراغ موسیقی بومی یک کشور دیگر. اگر شما همین اندازه قدر تنوع را ندانید مسافرت کردن دردتان را درمان نمی کند. شما روی نیمکت های پارک سر کوچه خودتان از تماشای درخت ها به اندازه کافی لذت برده اید که میخواهید مسافرت کنید بروید جنگل ببینید؟

ولی "هجرت" را عاشقانه دوست دارم. دوست دارم مثل دوران دانشجویی بتوانم بُن کَن کنم بروم یک شهر دیگر زندگی کنم. آنجا بمانم و زندگی کنم و رفقای تازه پیدا کنم. هجرت یک مفهوم خیلی بزرگ است که ربطی به تنوع طلبی ندارد. اساس هجرت "تغییر" است. اساسش ماندن و ریشه کردن و زندگی کردن است. اصلا در یک سفر نمیشود مقصد را شناخت.

برای شناختن یک جای جدید باید به آنجا هجرت کرد. من چند تا خاطره با سفرهای مختلف دارم که شتابزدگی مسافر بودن اصلا نگذاشته بفهمم چی دارم تجربه میکنم.

سیر اگر با سلوک همراه نباشد فایده ای ندارد. بعضی ها بیشتر به سیر احتیاج و کشش دارند و بعضی به سلوک. 

نظرات (۵)

  • رفیقِ نیمه راه
  • سفر برای دیدن عاقبت گذشتگان و کسب علم و دانش تجربه لذت بخشه! نه صرفا تنوع ^_^

    پاسخ:
    بله سفر علمی قطعا ارزشمنده
    من با سفر توریستی مشکل دارم
  • محمدحسین قربانی
  • بسی خوشحال شدم و فهمیدم تنها نیستم:) 

    راستش مایی که سفر را دوست نداریم همان انسانهای بی احساسی محسوب می‌شویم که از دید دیگران بلد نیستیم انگار از زندگی لذت ببریم. خب چه بگویم ما آدم لذت‌های کوتاه نیستیم. نه رابطه کوتاه حالمان را خوب می‌کند نه پرسه زنی های کوتاه. 

    دلمان چیز دیگری می‌خواهد که در دلمان ریشه کند. 

    پاسخ:
    هو حق!
    خیلی دقیق گفتید
    متاسفانه جامعه دوست دارد افراد را به زود ارتباط برقرار کردن تشویق کند که این ارتباط ها هم عموما سطحی هستند. در این شرایط من ترجیح میدهم دیر ارتباط برقرار کنم و بی احساس به نظر برسم اما وقتی ارتباط برقرار کردم عمیقا به رابطه م وفادار باشم.
  • سیمیا ‌‌‌‌‌
  • من بسته به شرایط میتونم همه‌ی این‌ها رو دوست داشته باشم!

    هم از مبل راحت و بخاری و کتاب و موسیقی لذت می‌برم؛ هم از سیر و سیاحت. و هم زود به زود هوای هجرت به سرم میزنه.

    پاسخ:
    بر اساس مکتب اخلاقی ارسطو نگاه کنیم بهترین روش زندگی همین "تعادل" است. :)
  • سَرو سَهی
  • من واقعا سفر رو دوست دارم؛ بخصوص سفرهای طولانی. بهترین سفرهای زندگیم هم دقیقا همونا هستن که بیش از پنج روز طول کشیدن و حتی به دو هفته هم رسیدن. سفر کردن یه جور خوی ماجراجویی می طلبه. می شه کشف کرد و دید و یاد گرفت. هرچند کلی! در عین حال گاهی دوست دارم تموم روز دراز بکشم و کتاب بخونم یا لم بدم و فیلم ببینم یا حین آشپزی و رانندگی و راه رفتن موسیقی گوش بدم.

    من فقط می دونم به اندازۀ آدمای روی زمین تفاوت وجود داره و این تفاوت داشتن زیباست. ما در دنیایی از تفاوت ها و تنوع ها زندگی می کنیم. به نظرم تجربه های ثابت کسالت بارند. برای آفرینش و خلاق بودن هم نیاز به لمس و درک این تفاوت ها و تنوع ها داریم تا بیشتر و بیشتر یاد بگیریم و رشد کنیم :)

    پاسخ:
    من با بیشتر بیشتر حرفاتون موافقم اما با این پیش فرض که تجربه های ثابت کسالت بارند چندان موافق نیستم. خیلی ها برای انس گرفتن با یک آدم یا یک مکان احتیاج به زمان طولانی دارند و باید تجربه های ثابتی داشته باشند تا با آن آدم یا آن مکان احساس راحتی کنند. خیلی ها نیاز به خلوت دارند. مخصوصا درمورد مردان بسیار شایع است که باید در طول روز زمانی ولو کوتاه برای رفتن به غار تنهایی شان داشته باشند.
    از قضا همین چند روز پیش یکی از رفقا داشت برای من تعریف میکرد "من از سفر بدم نمیاد ولی وقتی میریم مسافرت و توی هتل باید توی دو تا اتاق یه هفته بمونیم واقعا حالم بد میشه چون نمیتونم خلوت داشته باشم."
    خیلی ممنون که خواندید و خیلی ممنون که نظرتان را نوشتید 

    سفرها باید کرد تا پخته شود آدم !

    پاسخ:
    همین سفری که مبفرمایید باعث پخته شدن آدم میشود در واقع هجرت است نه سفر توریستی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی